Què són els Sistemes de Suport a Executius (ESS)?

ges1Els sistemes ESS o EIS per les sigles en anglès, es troben dins del nivell estratègic a la piràmide dels sistemes d’informació. També coneguts com a Executive Support Systems (ESS) o Executive Information Systems (EIS), són sistemes d’informació per l’alta direcció que permeten automatitzar l’obtenció de dades, tant internes com externes de l’empresa, més rellevants i estratègiques per l’organització, presentant-les de la forma més comprensible possible amb la finalitat de poder donar seguiment als factors crítics d’èxit.

Els  sistemes ESS recullen tot tipus d’informació i dades, les analitzen i les integren per finalment dissenyar gràfiques (visuals i intuïtives) i informes que permetin el correcte monitoratge de les operacions és a dir, que permetin analitzar els indicadors claus de desenvolupament (coneguts com a KPI).

En altres paraules, els sistemes ESS principalment proporcionen informació de la situació actual de la companyia i permeten optimitzar el procés de presa de decisions, veure si estem o no complint el pla estratègic de la companyia, etc.

Alguns exemples del que els sistemes ESS ens permeten fer són: estimacions de ventes a 5 anys, dissenyar el pla operatiu, previsions de pressupostos i estimacions dels beneficis dels propers anys.

Les característiques que ha de tenir un bon sistema ESS són:

  • Presentar la informació en forma de gràfiques, columnes i textos intuïtius i amb informació rellevant.

  • Cobrir les necessitats específiques i particulars de l’alta direcció.

  • Garantir temps de resposta curts.

  • Manipular, filtrar, comprimir i donar seguiment a la informació crítica del negoci.

  • Disposar d’informació actualitzada i sempre disponible.

Per garantir l’èxit d’implementació d’un ESS cal tenir en compte deu factors crítics d’èxit:

  1. Disposar del recolzament i compromís de l’alta direcció per invertir temps i esforç en el seu desenvolupament.

  2. Tenir el recolzament operatiu.
  3. Utilitzar la tecnologia apropiada tant a nivell de hardware com de software.
  4. Garantir la veracitat i accessibilitat de les dades de l’empresa amb una correcta administració de les dades.
  5. Lligar els sistemes ESS amb els objectius marcats per l’empresa.
  6. Contrarestar la resistència organitzacional per aconseguir que les dades reflecteixin la realitat de l’empresa. Si els usuaris no incorporen (o no ho fan adequadament) les dades en el sistema, aquestes mostraran una imatge poc acurada de la situació de l’empresa.
  7. Administrar l’evolució i propagació del sistema coneixent les necessitats dels usuaris en cada moment especialment abans d’oferir noves versions.
  8. Tenir en compte la metodologia que s’utilitzarà en el desenvolupament.
  9. Definir acuradament els requeriments d’informació i les necessitats de l’empresa.
  10. Disposar d’un cap de projectes (Project Manager) que tingui els coneixements tant tècnics com operacionals necessaris per analitzar i entendre correctament les peculiaritats de l’empresa. A més a més, ha de tenir les habilitats comunicatives suficients per entendre’s correctament amb l’alta direcció per oferir-los un sistema ESS el més personalitzat possible.

Finalment, alguns exemples de sistemes de ESS que podem trobar en el mercat són: Commander EIS (de Comshare), Command Center (de Pilot), Executive Decisions (de IBM) i Executive Edge (de Execucom).

Us ha agradat l’article? Teniu algun dubte? Doncs no ho dubteu i deixeu algun comentari! ;)

Don't be shellfish...Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedIn

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>